آگهی طلاب
آگهی طلاب

لازم است تا روحانیون باتمام قوا به عرصه کارآفرینی ورود پیدا کنند

شرایط سخت اقتصادی و ایجاد اختلاف فاحش طبقاتی خصوصا در دولت یازدهم و دوازدهم ، ضرورت جهاد مردمی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی را نمایان تر کرده است . در این بین طلاب و روحانیون نباید از وظیفه خود در این خصوص غافل و با یادگیری مهارت های کارآفرینی گرهی از مشکلات مردم خصوصا فقرا و محرومین باز نمایند.

وظیفه طلاب در این حیطه می تواند دو جنبه داشته باشد:

۱.ترغیب جامعه به کار آفرینی

۲. مدیریت بخشی از جامعه برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی

ترغیب جامعه به کار و تلاش و ایجاد مشاغلی که کمترین وابستگی را به دولت ها داشته باشند یکی از مهمترین وظایف فعلی روحانیون می باشد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گاهی با جوانان سالم و نیرومندی مواجه می شد. بازوهای ستبر و اندام مناسب آنان، موجب شگفتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می گشت. آن حضرت با آنان احوال پرسی نموده و از وضعیت زندگی و شغلشان سؤال می نمود، اگر در جواب گفته می شد که: وی فردی بیکار است و هیچ گونه شغلی ندارد؛ آن بزرگوار ناراحت می شد و می فرمود: «سَقَطَ مِنْ عَیْنی؛ از چشمم افتاد.» (فرد بیکار در نظر من ارزشی ندارد.) اطرافیان می پرسیدند: یا رسول اللّه! چرا این افراد را دوست نمی دارید؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرمود: برای این که اگر مؤمن شغلی نداشته باشد که با آن امرار معاش کند، برای امرار معاش، از دین خود خرج خواهد نمود.۱

امام على علیه السلام در این خصوص می فرمایند: إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ یُحِبُّ العَبدَ المُحْتَرِفَ الأمینَ

خداوند عزّ و جلّ بنده پیشه ور درستکار را دوست دارد۲

در مورد مدیریت بخشی ازجامعه برای کارآفرینی از باب نمونه می توان به پتانسیل روحانیون مستقر در این خصوص اشاره کرد

چنانچه روحانیون مستقر در روستاها، مهارت های کارآفرینی را فرا بگیرند و از موقعیت محوری خود در محل استقرار و در راستای شکوفا کردن اقتصاد مردم روستا که هم سو با منویات مقام معظم رهبری در فضای کنونی جامعه است، بهره ببرند، شاهد شکوفایی اقتصادی و رونق تولید در روستاها خواهیم بود که با مدیریت و راه بری یک روحانی صورت گرفته است.

از دیگرنتایج مثبت این اقدام حفظ جایگاه و تثبیت موقعیت روحانیون مستقر در روستاها و کاهش هزینه های استقرار و وابستگی به بودجه های دولتی است.

۱. بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۰

۲. الخصال : ۶۲۱/۱۰

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

پاسخی بگذارید